navigation bar

Wednesday 8 October 2014

SET EKZEMA / ALAHAN


Rawatan ini dirumuskan khusus utk bayi & kanak-kanak yang mempunyai masalah kulit sensitif seperti ekzema, ruam lampin, ruam panas, kudis serta berbagai lagi masalah kulit.

Set rawatan ekzema untuk bayi dan kanak-kanak terdiri daripada 3 jenis rawatan iaitu minuman minyak berperisa blackcurrant, sabun lavender & body oil lavender.

Minuman minyak berperisa blackcurrant ini ialah untuk diminum atau dicampurkan bersama dengan makanan bayi. Kalau bayi atau kanak-kanak itu boleh minum begitu sahaja bolehlah disuapkan 1 sudu kecil setiap pagi dan malam. Kalau tidak, boleh dicampurkan di dalam makanan seperti cereal / bijirin, bubur nasi atau roti sanwic dsbnya. Cumanya pastikan semasa mencampurkan minuman berperisa blackcurrant tadi, makanan bayi dah sejuk. Pokoknya bahan rawatan ekzema ini tidak boleh didedahkan kepada suhu yang tinggi. Suhu tinggi akan merosakkan kandungan bahan rawatan.

Kalau bayi tu nak diberikan bubur nasi, pastikan suhu bubur tu dah rendah, suam-suam kuku baru ditambah / gaulkan minuman berperisa blackcurrant satu sudu kecil.

Sila ambil perhatian bahawa minuman minyak berperisa blackcurrant ini sesuai untuk bayi yang sudah bersedia untuk memulakan makanan keras, iaitu umur bayi sudah mencapai 7 bulan ke atas. Untuk bayi yang belum mencapai umur 7 bulan, rawatan hanya menggunakan sabun dan body oil lavender

Sabun lavender digunakan semasa mandi, boleh digunakan keseluruh tubuh bayi atau membasuh bahagian-bahagian bayi yang terdapat kesan ekzema atau gatal-gatal. Simptom pada bayi ialah kulit kemerah-merahan dengan bintik-bintik , terkadang berair dan nampak lebam bila digaru. Keadaan begitu boleh menyebabkan bayi tidak selesa dan akan menangis.

Setelah dimandikan, lap bayi sehingga kering dengan tuala yang bersih. Kalau terdapat tempat-tempat yang kulit bayi dah merekah atau luka – ini kes ekzema yang dah serius – guna kertas tisu yang bersih atau tuala yang baru dibasuh atau sanitised tissue. Lap perlahan-lahan supaya luka tidak bertambah disebabkan gosokan yang kuat.

Kemudian sapukan body oil lavender di tempat-tempat yang bermasalah. Gosok dengan jari yang bersih. Kalau kes yang serius tadi, kulit bayi dah merekah dan ada luka, jangan guna jari kerana takut-takut berlaku jangkitan kuman. Jari kita ini kalau tidak dibersihkan dengan baik terdapat banyak kuman, maklumlah sentuh sana pegang sini, buat itu buat ini, semuanya dengan jari. Gunakan kapas atau cotton bud. Tuangkan body oil lavender keatas kapas atau cotton bud dan sapu perlahan-lahan keatas kulit bayi yang mengelupas atau luka tu. Pastikan cukup minyak yang disapu. Guna 1 kapas atau 1 cotton bud untuk satu tompok kulit sahaja. Ganti kapas atau cotton bud baru untuk setiap tompokkan kulit.

Yang penting, ibu-ibu mesti prihatin terhadap masalah kebersihan dan jangkitan kuman semasa merawat bayi yang menghadapi masalah kulit. Alas bayi, sarung tangan, stoking dsbnya perlu disalinkan setiap kali selepas mandi.

Ulang menyapu body oil lavender keatas kulit bayi sekerap yang mungkin semasa permulaan rawatan sehingga nampak kesan setelah beberapa hari. Kalau boleh biarlah kulit bayi sentiasa lembap dengan body oil. Kalau ada air badan atau peluh, lap dahulu sebelum mengulangi sapuan body oil lavender. Setelah nampak kesan baik, kulit bayi semakin sembuh, bolehlah dikurangkan kekerapan menyapu body oil lavender.

Saya ingin menegaskan disini bahawa keberkesanan rawatan ini terpulang kepada beberapa faktor termasuklah ;

i. ketelitian ibu dlm menjaga kebersihan semasa merawat bayi,
ii. kesempurnaan rawatan iaitu minum, basuh dan sapu,
iii. persekitaran yang bersih dan tidak berhabuk,
iv. makanan dan cara hidup
v. dan akhir sekali pesakit itu sendiri.

Sepanjang 3 / 4 tahun kami di pasaran, terdapat banyak contoh positif daripada ibu-ibu yang telah menggunakan rawatan TROPIKA.

Walaubagaimanapun, saya ingin menyarankan supaya minuman berperisa blackcurrant itu diteruskan walaupun kulit bayi dah sembuh dan masalah ekzema sudah tidak ada lagi. Minuman berperisa blackcurrant mempunyai minyak kelapa dara yang memiliki banyak khasiat untuk pertumbuhan yang seimbang untuk bayi dan kanak-kanak.

====================================
SET EKZEMA


Set ekzema terdiri daripada : 

1- Krim Telon Herba dengan Minyak Kelapa Dara



Kombinasi ramuan terpilih seperti minyak kayu putih, halia dan herba tropika yang halal serta suci. Tiada unsur alkohol dan seumpamanya.



Berfungsi membantu :

  • menyembuh masalah kembung perut bayi (colics)
  • Melegakan selsema
  • Melegakan batuk
  • Merawat masalah pernafasan disebabkan hidung anak anda tersumbat.
  • Menghilangkan kahak atau phlegm serta bunyi "wheezing"


=>Krim tidak panas serta sesuai untuk kulit bayi dan kanak-kanak

=>Krim mudah meresap serta tidak meleleh atau melekit

=> sesuai untuk kulit sensitif



Cara Guna :
>> sapu pada perut anak dan kedua tapak kaki untuk atasi kembung
>> sapu pada dada, belakang badan anak dan sedikit pada sekitar hidung anak anda untuk atasi selesema atau hidung tersumbat.

>> kegunaan luaran sahaja.






2- Kit Permulaan (mandian 100ml dan minyak bayi 100ml)



~ Minyak Rambut dan Badan 100ml 

Produk TROPIKA mengandungi minyak kelapa dara dengan haruman lavender.


~Menyihat dan melebatkan rambut
~Merawat serta menyembuhkan eczema dan dermatitis
~Sesuai pada kulit bayi yg alami ruam lampin
~Merawat dan menyembuh jerawat, panau, luka akibat kemalangan atau pembedahan, kulit bersisik, melecur terkena minyak panas serta merawat kulit kaki yang pecah.
~Sesuai digunakan sebagai pelembap semulajadi.
~Merawat kulit kering.


>> cara penggunaan :
Sapu tropika oil ini pada badan anak anda 2 kali sehari selepas mandi & sekerap mungkin dengan sapuan nipis.
~Mandian berbuih (head to toe) 100ml

Mandian TROPIKA ini sangat lembut pada kulit, harum, digunakan dari hujung rambut hingga hujung kaki, mengandungi bahan-bahan semulajadi dan natural. Selamat untuk bayi dan seisi keluarga.

Merawat :
~ekzema
~ruam lampin
~ruam panas
~kulit kepala berkuping (cradle cap)
~penyakit radang kulit
~kulit sensitif
~melebat dan menyihatkan rambut


>> cara penggunaan : 
Tuangkan cecair ke tapak tangan dan ratakan pada badan dan rambut bayi. Gunakan setiap kali mandi. 

Set Permulaan ini didatangkan dengan 3 haruman :

SWEET 
~TROPIKA natural bubble wash mandian natural si manja dengan ekstrak mawar dan bunga melor.
LAVENDER
~TROPIKA natural bubble wash mandian natural si manja dengan ekstrak lavender.
HAPPY
~TROPIKA natural bubble wash mandian natural si manja dengan ekstrak apricot dan teh hijau.


 
 ======================================================

Harga SET EKZEMA : RM115.80 termasuk postage sem (RM118.80 ss)


Berminat untuk mendapatkan SET EKZEMA ?

Hubungi : sms/whatsapp 013-4154725 (husna)

No comments:

Post a Comment